Tips & Trik

CARA BERBISNIS DI KONDISI NEW NORMAL
July 17, 2020

NewNormal atau kondisi normal baru telah diberlakukan oleh Pemerintah. Bagi anda pemilik perniagaan, adakah anda bersedia dengan penyesuaian perubahan ini? Ketika wabah itu melanda, banyak perniagaan membuat penyesuaian terhadap strategi perniagaan sehingga mereka dapat bertahan.

Terdapat sejumlah hal yang perlu dipertimbangkan mengenai kehadiran fasa baru ini, terutama dalam perubahan tingkah laku orang yang terpaksa lebih memperhatikan kebersihan diri dan persekitaran, ruang pergerakan yang terbatas, dan kegiatan yang sekarang beralih ke platform digital. Dari sisi perniagaan, fasa normal baru menyebabkan pengguna lebih fokus pada nilai dan fungsi, dan bukannya produk untuk memenuhi keinginan semata-mata. Perubahan lain juga dapat dilihat dari sistem membeli-belah yang dalam talian atau melakukan transaksi melalui pelbagai aplikasi.

Dengan perubahan tingkah laku pengguna seperti itu, pemilik perniagaan perlu menyesuaikan diri dengan mengubah strategi menjadi lebih baik. Beberapa strategi dapat dilakukan seperti berikut:

Fahami pengguna

Memahami pengguna dapat dilakukan dengan penyelidikan mendalam mengenai pasaran yang dimaksudkan. Salah satu cara adalah dengan meneroka pandangan pengguna. Wawasan pengguna akan menghasilkan apa yang sebenarnya dikehendaki oleh pengguna dari hati mereka. Oleh itu, dengan meneroka pandangan pengguna, hasil yang diperoleh dapat berupa keperluan, keinginan atau selera, dan pendapat produk. Hasil ini juga dapat dikembangkan untuk memahami perubahan dalam tingkah laku pembelian seperti apakah daya beli menurun, apakah sistem dalam talian lebih disukai, bagaimana keutamaan pembelian produk, dan lain-lain. Dari data ini dapat digunakan sebagai bahan penilaian untuk menentukan harga, produk, dan pola promosi selanjutnya.

Kedudukan Merek

Perlu dilihat bagaimana dan bagaimana kedudukan merek di mata pengguna. Adakah merek mempunyai nilai yang cukup besar dan adakah cukup setia di mata pengguna? Ini juga diperlukan agar syarikat dapat menilai keadaan syarikat, jadi penyelidikan ini akan mempengaruhi strategi apa yang dapat diambil di masa depan. Contohnya jika kedudukan merek di mata pengguna masih di tahap kesedaran yang memerlukan banyak perhatian orang ramai, maka strategi dapat dilakukan melalui promosi iklan di media sosial.

Manfaatkan Platform Digital

Kerana ruang yang terhad, kini aktiviti kemasyarakatan diubah dan dipraktikkan secara hampir. Walaupun yang baru telah dilaksanakan oleh Pemerintah, kegiatan tatap muka masih akan terbatas sehingga aktiviti maya menggunakan platform digital akan berlanjutan untuk beberapa waktu akan datang. Bagi ahli perniagaan, tidak ada salahnya berusaha mempromosikan iklan dalam talian, atau bahkan menyediakan platform transaksi dalam talian jika diperlukan.

Apa yang sedang dilakukan oleh PT. Budi Berlian Motor

#SiagaMelayaniSaatPandemi

Sejak PSBB pertama kali dilaksanakan,PT. Budi Berlian Motor komited untuk terus melayani pengguna. Berbagai usaha dilakukan, termasuk Melakukan Servis ke Rumah dan Program Pemasangan Cahaya. Ini dilakukan kerana PT. Budi Berlian Motor memahami bahwa roda pengedaran ekonomi mesti terus berjalan, sehingga banyak pelanggan Mitsubishi Fuso terus beroperasi pada waktu seperti ini.

PT. Budi Berlian Motor juga memastikan pengguna terus mendapatkan InformasiĀ  melalui Halman web di budiberlianmotor.co.id ,media sosial, telefon, messenger melalui orang orang yang berinteraksi lewat duni maya. Walaupun mereka tidak dapat bertemu secara langsung, semua Penjualan Mitsubishi Fuso terus melayani pengguna tersebut.

Protokol kesehatan dilaksanakan di semua Dealer Mitsubishi Fuso yang beroperasi, seperti menyediakan tempat mencuci tangan untuk pekerja dan pengunjung, menggunakan topeng dan atau pelindung muka, menegakkan jarak amanl, dan menyemprot pembasmi kuman secara berkala. Protokol kesihatan juga diterapkan pada mekanik peniaga yang melayani service di Rumah, untuk kemudahan dan keselamatan customer.

PT. Budi Berlian Motor juga sering menggunakan platform digital dalam menyampaikan program aktiviti yang biasanya disampaikan secara bersemuka, kini dilakukan dalam jarak jauh. Contohnya dalam menjalankan latihan dan Mekanik Salesforce.